Plot Intelektual. Penulisan ini merupakan cadangan dan
ulasan jurnal “Gaya Kepimpinan Pengetua Wanita Dan Hubungannya Dengan Tahap
Motivasi Guru Sekolah Menengah” yang merupakan hasil kajian dari Norhannah
Ramli dan Jamaliah Abdul Hamid. Ia diterbitkan dalam Jurnal Pendidikan 31
(2006) 53-69. Tujuan utama kajian ini adalah untuk meninjau persepsi guru
terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita dan juga hubungannya dengan tahap
motivasi guru-guru di sekolah-sekolah menengah di Kajang, Selangor.
Pengkaji berpendapat
kajian ini penting disebabkan bilangan guru wanita dan pengetua wanita telah
melebihi jumlah guru lelaki dan pengetua lelaki. Keupayaan mereka menjalankan
tugas kepimpinan di sekolah mungkin diragui oleh guru-guru bawahan, terutama
guru-guru lelaki. Pengkaji juga berpendapat disebabkan oleh berlakunya
keraguan, ini akan memberi kesan terhadap kepercayaan dan kerjasama yang
diberikan. Menurut Langer & Baris-Schacter (2003), pengetua wanita juga
berhadapan dengan cabaran peribadi, iaitu espektasi masyarakat terhadap
pemimpin wanita yang sentiasa dikaitkan dengan sifat penyayang.
Selain itu,
pengetua wanita di sesebuah sekolah selalunya menghadapi dualism dalam bebanan
tugas, iaitu sebagai pengetua di sekolah dan menghadapi tugas dan tanggungjwab
mengurus rumah tangga (Langer & Boris-Schacter 2003). Pengkaji juga
berpendapat wanita juga seringkali dianggap mengalami halangan, gagal
menyelesaikan masalah dan pembuat keputusan yang tidak cekap. Selain itu juga,
wanita dianggap tidak adil, kerap disalahertikan kerana dikatakan membuat keputusan
berdasarkan emosi dan sentiment. Baron (1987), mendapati beberapa alasan yang
diutarakan oleh lelaki kerana tidak mahu menerima wanita sebagai ketua adalah
seperti berikut : (1) Wanita tidak begitu yakin, (2) Wanita mempunyai kurang
pengaruh atau kuasa, (3) Wanita kurang bijak berurusan, (4) Wanita
Kadang-kadang terlalu mendesak.
Justeru
pengkaji menyedari cabaran yang dihadapi oleh pengetua wanita, pengkaji mengambil
inisiatif mengkaji apakah tahap gaya kepimpinan yang mampu diketengahkan oleh
pemimpin wanita dalam situasi sekolah mereka. Dengan ini pengkaji akan mengenal
pasti sejauh mana gaya kepimpinan pengetua wanita yang mengamalkan dimensi
struktur tugas dan timbang rasa dapat mempengaruhi motivasi guru-guru di
sekolah.
Ini disokong
oleh kajian yang dijalankan oleh Abdul Ghani Abdullah (2006) iaitu Aliran
pertambahan bilangan pengurus wanita di peringkat sekolah tidak dapat
diketepikan lagi kerana data Kementerian Pelajaran Malaysia (2003) mendapati
seramai 26 peratus daripada 8832 orang pengurus sekolah (pengetua dan guru
besar) adalah wanita. Keupayaan pengurus wanita memperlihat iltizam yang tinggi
dalam membawa keluar tanggapan tradisi kepada leading professional dan menggerak tahap motivasi serta potensi warga
sekolah lebih terselah apabila data yang sama turut melaporkan bahawa empat
daripada sembilan orang pengetua cemerlang yang dilantik terdiri daripada
wanita.
Kajian ini
berbentuk kuantitatif deskriptif dan dilakukan secara tinjauan dengan
menggunakan kaedah soal selidik “The Reader Behavior Description Questionnaire
(LBDQ) dan “A Questionnaire Measure of Individual Differences in Achieving
Tendency (QMAT). Seramai 203 orang responden yang terdiri daripada tujuh buah
sekolah menengah di Kajang, Selangor. Responden yang dipilih oleh pengkaji
berdasarkan sampel rawak mudah supaya setiap guru mempunyai peluang yang sama
untuk terlibat dalam kajian. Populasi ini hanya melibatkan guru, tidak termasuk
Guru Penolong Kanan, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Guru Penolong Kanan
KoKurikulum, Penyelia Petang dan Ketua Bidang.
Pengkaji
dapat menyatakan dengan jelas dapatan kajian beliau iaitu hasil daripada kajian
ini, pengkaji dapati, walaupun gaya kepimpinan pengetua wanita berdasarkan
dimensi struktur tugas lebih dominan berbanding dimensi timbang rasa, namun
kedua-duanya berada di tahap agak memuaskan sahaja. Aspek tahap motivasi pula,
didapati tahap motivasi guru-guru
terhadap tugas adalah ditahap agak memuaskan. Kajian ini juga mendapati tidak
terdapat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi guru terhadap gaya
kepimpinan pengetua berdasarkan faktor-faktor demografi guru. Begitu juga
dengan persepsi guru terhadap tahap motivasi guru, tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan berdasarkan
faktor-faktor demografi guru, kecuali faktor umur. Walau bagaimanapun, terdapat
hubungan yang signifikan antara tahap motivasi guru dengan persepsi guru
terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita. Ini mengesahkan bahawa semakin tinggi
persepsi guru terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita, maka semakin meningkat
tahap motivasi guru. Kajian ini menyokong dapatan berkaitan dan andaian umum
yang menyatakan bahawa gaya kepimpinan pengetua wanita memang mempengaruhi
tahap motivasi keja guru. Penulis dapat menyatakan dengan jelas hasil dapatan
kajian. Hasil kajian yang telah diperolehi mengenai kepimpinan pengetua wanita
tidak boleh dipandang rendah lagi; Gaya kepimpinan pengetua Wanita lebih
berstruktur dan memuaskan. Di dalam konteks pendidikan, gaya kepimpinan
pengetua amat penting dalam menentukan kejayaan sesebuah sekolah.
Organisasi Artikel. Susunan artikel ini disusun dengan
rapi dan teratur. Oleh yang demikian, ini telah memudahkan saya mencari
jawapan-jawapan bagi persoalan-persoalan di atas. Saya juga dapati kajian ini mempunyai
logik dan kestabilan dari permulaan jurnal iaitu abstrak sehinggalah kepada
kesimpulannya. Mengenai kajian soalan kajian, Pengkaji ada menyatakan persoalan
kajian di bahagian abstrak tetapi hanya secara umum tidak spesifik seperti
dinyatakan di bahagian dapatan kajian.Selain itu, pengkaji ada menyatakan
dengan jelas apa yang hendak dikaji di bahagian abstrak, dihuraikan dengan
lebih terperinci dibahagian pengenalan.
Pengkaji ada
menyatakan bahawa kajian ini merupakan bidang yang penting untuk dikaji kerana
kejayaan sesebuah sekolah bergantung kepada bagaimana pengetua dapat
mengamalkan gaya kepimpinan yang berwibawa. Dalam konteks kepengetuaan di
Malaysia, setiap pengetua semestinya mempunyai kebolehan untuk
menginterprestasi perubahan dan menggunakan gaya kepimpinan tertentu dalam
memotivasikan guru serta kakitangan ke arah perubahan tersebut. Menyedari
cabaran yang dihadapi oleh pemimpin wanita, pengkaji mengakaji apakah tahap
gaya kepimpinan yang mampu diketengahkan oleh pemimpin wanita dalam situasi
sesebuah sekolah meraka.
Tinjauan Literatur. Mengenai tinjauan literatur, pengkaji
tidak memfokuskan secara khusus. Walau bagaimanapun pengakaji telah mengaitkan
tujuan kajiannya dengan tinjauan literatur untuk memperkukuhkan lagi hasil
dapatan kajian pengkaji.
Selain itu,
penulis turut menyenaraikan kajian literatur yang lepas. Dalam kajian ini
pengkaji telah meninjau kajian oleh Hussine (1998), Kamal Arifin (2003),
Khadijah (1999) dan Abd Latif (2003), telah mendapati motivasi guru mempunyai
hubungan yang signifikan dengan kepimpinan, tetapi kajian mereka tidak
mengambil kira faktor jantina pemimpin. Kajian Baron (1987) yang dirujuk oleh
pengkaji, mendapati beberapa alasan yang diutarakan oleh lelaki kerana tidak
mahu menerima wanita sebagai ketua adalah seperti berikut: (1) Wanita tidak
begitu yakin, (2) Wanita mempunyai kurang pengaruh atau kuasa, (3) Wanita
kurang bijak berurusan, dan (4) Wanita kadang-kadang terlalu mendesak.
Pemerhatian
saya mengenai penulisan ini, pengkaji memfokuskan kepada kedua-duanya iaitu
idea dan juga dapatan kajian yang lepas. Teori-teori yang dinyatakan di dalam
jurnal ini juga mencukupi bagi menyokong idea dan dapatan kajian pengkaji.
Soalan kajian di dalam jurnal ini juga mempunyai kaitan dengan teori-teori yang
telah dinyatakan oleh pengkaji bagi menyokong kajian beliau.
Metodologi Kajian. Pengkaji ada menyatakan dengan jelas
mengenai strategi kajiannya. Kajian ini berbentuk kuantitatif deskriptif yang
berdasarkan sampel rawak mudah. Kaedah soal selidik telah dipilih untuk
mengumpul data daripada responden. Soal selidik dalam kajian ini mengandungi
tiga bahagian. Bahagian A ialah soalan yang berkaitan dengan maklumat latar
belakang iaitu ciri-ciri demografi guru, iaitu umur, taraf pendidikan
tertinggi, tempoh kerjaya dalam perguruan dan tempoh mengajar di sekolah.
Bahagian B ialah soal selidik bagi mengukur gaya kepimpinan pengetua wanita
yang mengandungi 45 item, di mana pengkaji telah menggunakan instrumen The Leader Behavior Description
Questionnaire (LBDQ) yang dibentuk oleh Universiti Ohio (Halpin 1966).
Bahagian C, adalah soal selidik bagi mengukur tahap motivasi guru yang dibentuk
daripada A Questionnaire Measure of
Individual Difference in Achieving Tendency (QMAT) oleh Mehrabian dan Bank
(1978). Kajian rintis juga telah dijalankan oleh pengkaji bagi memastikan item soal selidik boleh dipercayai dan ada
keesahannya.
Di dalam
kajian ini, Pengkaji telah menyatakan dengan jelas mengenai sampel kajian yang
dikaji iaitu populasi seramai 280 orang guru yang terdiri daripada tujuh buah
sekolah menengah yang dipimpin oleh pengetua wanita di Kajang, Selangor.
Berhubung
dengan kaedah kajian, Pengkaji ada menerangkan justifikasi kaedah yang telah
dijalankan secara jelas dan terperinci, di mana di dalam kaedah kajian ini
pengkaji membahagikan kepada tiga bahagian utama iaitu rekabentuk kajian,
instrumen kajian dan sampel kajian. Pada pandangan saya, kaedah kajian yang
dinyatakan di dalam jurnal ini adalah mencukupi.
Dapatan Kajian. Hasil daripada jurnal yang dirujuk didapati
pengkaji ada menyatakan permulaan kajian di mana 280 set soal selidik yang
telah diedarkan, hanya 203 set soal selidik iaitu (72.5%) yang diterima semula
daripada responden. Ini menyatakan di
dalam Jadual 1 iaitu maklumat demografi responden.
Pada pendapat
saya, hasil kajian adalah logik kerana setiap hasil kajian didapati mempunyai
hubungkait yang tepat dengan objektif kajian. Penulis juga ada menyatakan data
yang dianalisis di dalam jadual mengikut ujian yang telah digunakan dan disusun
rapi bagi memudahkan penulis menerangkan hasil kajian yang telah diperolehi.
Jadual yang yang disertakan oleh pengkaji adalah memadai dengan hasil kajian
yang dikaji. Format jadual yang digunakan adalah bertepatan dengan format
kajian yang sebenar.
Dapatan
kajian ini diukur melalui dua demensi iaitu (1) Dimensi struktur tugas dan (2)
Dimensi timbang rasa. Dua dimensi ini ialah ingin melihat gaya kepimpinan
pengetua wanita. Penemuan kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua wanita
berdasarkan dimensi struktur tugas secara keseluruhannya berada pada tahap agak
memuaskan dengan min=2.97. Menurut pengkaji gaya kepimpinan pengetua wanita
dalam situasi dimensi ini diukur berdasarkan persepsi responden guru tentang
cara pengetua wanita menstruktur dan mendefinisikan peraturannya dan peraturan
pekerjanya kearah mencapai matlamat. Bagaimanapun, analisis item menunjukkan
bahawa guru-guru lebih kerap melihat pengetua wanita melaksanakan struktur yang
berkaitan dengan pengawasan disiplin guru, tetapi tidak semestinya kepada tugas-tugas
rasmi yang lain, khususnya dalam bidang pencerapan. Ini menunjukkan bahawa
guru-guru mempunyai persepsi bahawa pengetua menitikberatkan disiplin guru.
Dapatan
kajian daripada dimensi timbang rasa, mendapati gaya kepimpinan pengetua wanita
secara keseluruhannya juga berada pada tahap agak memuaskan dengan min=2.59.
Menurut pengkaji gaya kepimpinan pengetua wanita dalam dimensi ini diukur
berdasarkan persepsi responden guru tentang cara pengetua wanita menunjukkan
persahabatan, saling menghormati, saling mempercayai dan jalin hubungan yang
mesra antara pemimpin dan pekerjanya. Di sini pengkaji dapat menunjukkan walaupun
bahawa pengetua wanita didapati mesra, bertanggungjawab dan bersedia berubah,
namun mereka dilihat kurang berusaha untuk berbincang dengan guru-guru tentang
keputusan yang perlu diambil. Jelas disini, gaya kepimpinan pengetua wanita
bagi dimensi ini timbang rasa dilihat lebih cenderung kepada kemesraan, tetapi
tidak semestinya kearah penglibatan kakitangan.
Manakala dari
segi persepsi guru terhadap tahap motivasi guru, pengkaji dapat menunjukkan
secara keseluruhannya berada pada tahap agak memuaskan dengan min = 2.90. Ini
bermaksud bahawa guru-guru bekerja bukan
kerana terpaksa. Mereka juga berminat untuk belajar kemahiran baru serta sanggup
bekerja keras dan juga dengan rela hati walaupun tanpa arahan daripada
pengetua.
Hasil ANOVA
sehala menunjukkan perbezaan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan pengetua
wanita adalah sperti berikut; (1) Tidak terdapat perbezaan persepsi yang signifikan
antara guru berlainan umur terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita. (2) Tidak
terdapat perbezaan persepsi yang signifikan antara guru berlainan taraf
pendidikan terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita. (3) Tidak terdapat
perbezaan persepsi yang signifikan antara guru berbeza penglaman mengajar
terhadap gaya kepimpinan pengetua wanita.
Sekali lagi
pengkaji menggunakan ANOVA sehala bagi melihat perbezaan tahap motivasi guru
berdasarkan faktor-faktor demografi guru seperti berikut; (1) Terdapat perbezaan
tahap motivasi guru yang signifikan antara guru berlainan umur. (2) Tahap
mptivasi guru berbeza secara signifikan hanya mengikut umur guru. Sementara,
faktor-faktor demografi lain seperti taraf pendidikan, pengalaman mengajar dan
tempoh mengajar, tahap motivasi mereka adalah sama sahaja.
Oleh kerana
terdapat perbezaan tahap motivasi guru yang signifikan mengikut umur, maka
ujian Post Hoc Sceffe telah
dijalankan. Keputusannya ialah terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap
motivasi guru hanya terdapat antara guru yang berumur 31 hingga 35 tahun dan
guru-guru yang berumur kurang daripada 30 tahun. Bagaimanapun, guru-guru yang
berumur 31 hingga 35 tahun mempunyai tahap motovasi yang lebih tinggi. Faktor
kematangan umur mungkin adalah faktor yang mempengaruhi tahap motivasi dan
komitmen seseorang guru.
Dapatan
kajian juga menunjukkan kolerasi positif yang signifikan, tetapi lemah antara
tahap motivasi guru dengan gaya kepimpinan pengetua wanita. Ini bermakna
walaupun tahap motivasi guru dipengaruhi oleh persepsi mereka terhadap gaya
kepimpinan pengetua mereka, tetapi hubungan ini adalah rendah. Mungkin terdapat
pelbagai faktor lain yang turut mempengaruhi hubungan antara kepimpinan
pengetua wanita dan tahap motivasi guru.
Perbincangan. Penulis telah berjaya menghasilkan
kajian ini dengan menyatakan hasil kajian pengkaji dengan tepat dan jelas. Data
yang telah dikaji juga merupakan data yang sebenar diperolehi daripada kajian
pengkaji dan data itu telah dianalisis mengikut objektif kajian yang
dikehendaki. Pengkaji juga telah berjaya menghuraikan dapatan kajian pengkaji
dengan teliti dan terperinci dan ada kesamaan dengan kajian daripada penulis
lain.
Kesimpulannya
penulis mendapati persepsi terhadap kepimpinan pengetua wanita di sekolah-sekolah
menengah di Kajang, Selangor agak memuaskan dan lebih cenderung terhadap
timbang rasa. Kajian ilmiah lain juga telah mendapat hasil dapatan yang sama
terhadap pengetua lelaki dan wanita (Gan Pei Ling, 2003). Pengkaji berpendapat
andaian bahawa wujudnya perbezaan dalam gaya kepimpinan wanita mungkin tidak
tepat. Hasil kajian pengkaji juga mendapati bahawa kebanyakkan guru berpersepsi
bahawa pengetua lebih banyak menitikberatkan pengawasan didiplin guru daripda
melakukan kepimpinan pengajaran. Ini selari dengan kajian Jones dan Webber
(2001) iaitu gaya kepimpinan pengetua yang lebih kerap mengawal daripada memberi
bimbingan professional. Kesimpulan yang dibuat oleh pengkaji ialah faktor
kepimpinan wanita merupakan hanya salah satu daripda beberapa faktor lain yang
mempengaruhi tahap motovasi guru.
Kesimpulan. Pengkaji telah berjaya menghasilkan
penulisan yang baik. Gaya penulisan jurnal ini adalah jelas, tepat dan teratur.
Pengkaji juga menggunakan bahasa yang mudah difahami bagi menyampaikan
idea-idea dengan ringkas dan padat. Penulisan pengkaji juga menggunakan
tatabahasa, tanda bacaan dan mengikut
format penulisan yang betul. Penstrukturan ayat juga begitu baik.
Pada
pendapat saya, menjadi pengetua, khasnya di sekolah merupakan hak semua orang, hak-hak itu tidak
boleh dibatasi oleh jantina. Kemampuan dan kecekapan pemimpin adalah diambil
kira daripada bagaimana pemimpin itu mampu mempengaruhi orang lain untuk meningkatkan organisasinya.
Hasil kajian yang dilakukan oleh Norhannan Rami &
Jamaliah Abdul Hamid (2006), tentang “Gaya Kepimpinan Pengetua Wanita dan
Hubungannya denganTahap Motivasi Guru Sekolah Menengah “ telah membuktikan
dengan hasil dapatannya bahawa hasil kajian telah menunjukkan korelasi positif
yang signifikan, tetapi lemah antara tahap motivasi guru dengan gaya kepimpinan
pengetua wanita, iaitu r= .22, p <.05. Ini bermakna walaupun tahap motivasi
guru dipengaruhi oleh persepsi mereka terhadap gaya kepimpinan pengetua mereka,
tetapi hubungan ini adalah rendah.
Kerana Keberksanan dalam sebuah kepemimpinan, bukan
disebabkan jantina atau laki-laki, tetapi lebih pada bagaimana seorang pengetua
memainkan kecakapannya dari segala aspek, seperti komunikasi, serta
langkah-langkah dalam memotivasi warga organisasinya.
1 comments:
syabas...terus maju
Post a Comment